An approach to the assessment of the effectiveness of a drug use prevention program in Secondary Education in Andalusia
DOI:
https://doi.org/10.20882/adicciones.186Keywords:
adolescence, drug use, addictions, prevention program, secondary educationAbstract
This article examines the analysis of drug use among Secondary Education students in Andalusia from two different studies: the Health Behavior in School-aged Children Study (HBSC), in its 2006 edition, and a study assessing the implementation of the Prevenir para Vivir (“Prevent to Live”) drug use prevention program in the education field. To this end, on the one hand the paper analyzes the use of tobacco, alcohol and cannabis among Andalusian adolescents on the HBSC Study, and on the other, selects two groups of adolescents to examine and compare their drug use: a group from the HBSC Study who had not participated in any drug use prevention program and in whose schools the staff had not received training in relation to these issues (called HBSC Control Group), and a group of adolescents who had participated in the Prevenir para Vivir drug use prevention program working with specialized staff (called Prevenir para Vivir Experimental Group). The results indicate, first, higher levels of drug use in older students than in younger ones; and, second, on comparing the two groups, that adolescents who have received drug prevention programs with specialized staff are not always those most likely to present healthier drug use. These results must therefore be interpreted as offering only limited support to drug use prevention programs.References
Antolín, L., Hidalgo, M.V., Jiménez, L., Jiménez-Iglesias, A., Lorence, B., Moreno, C., et al. (2009). Evaluación de dos programas de prevención de drogodependencias en el ámbito escolar. Dino y Prevenir para Vivir. Sevilla: Consejería para la Igualdad y el Bienestar Social.
Berzonsky, M.D. (1992). A process perspective on identity and stress management. En G.R. Adams, T.P. Gullota y R. Montemayor (Eds.), Advances in adolescent development. Vol.4: Adolescent identity formation (pp. 155-186) Newbury Park, CA: Sage. Consejería de Educación, Junta de Andalucía (2009). Programas educativos: hábitos de vida saludable. Disponible en el sitio web de la Consejería de Educación de la Junta de Andalucía: http:// www.juntadeandalucia.es/educacion/nav/contenido.jsp?pag=/
Contenidos/OEE/planesyprogramas/PROGRAMASEDUCATIVOS/
PROGRAMAS_HABITOS_DE_VIDA_SALUDABLE/AANUEVO_
TODOS_LOS_PROGRAMAS&vismenu=0,0,1,1,1,1,0,0,0.
Cuijpers, P. (2002) Effective ingredients of school-based drug
prevention programs. A systematic review. Psychology of
Addictive Behaviors, 27, 1009-1023.
Currie, C., Nic Gabhainn, S., Godeau, E., Roberts, C., Smith, R., Currie, D., et al. (Eds.) (2008). Inequalities in young people’s health: International Report from the HBSC 2006/06 Survey. WHO Policy Series: Health policy for children and adolescents, Issue 5. WHO. Regional Office for Europe, Copenhagen.
Delegación del Gobierno para el Plan Nacional sobre Drogas (2001). Drogas: + información –riesgos. Tu guía. Madrid: Ministerio del Interior.
Delegación del Gobierno para el Plan Nacional sobre Drogas
(2007a). Informe de la Encuesta Estatal sobre Uso de Drogas en
Estudiantes de Enseñanzas Secundarias (ESTUDES) 2006-2007.
Madrid: Ministerio de Sanidad y Consumo. Secretaría General
de Sanidad.
Delegación del Gobierno para el Plan Nacional sobre Drogas (2007b). Guía sobre drogas. Madrid: Ministerio de Sanidad y Consumo. Secretaría General de Sanidad.
Elliot, D.S. (1993). Health-enhancing and health-compromising
lifestyles. En S.G. Millstein, A.C. Petersen y E.O. Nightingale,
Promoting the health of adolescents: New directions for the
twenty-first century (pp.119-150). New York: Oxford University
Press.
Erikson, E. (1968). Identity: Youth and crisis. Nueva York: Norton.
Fernández, S., Nebot, M. y Jané, M. (2002). Evaluación de la efectividad de los programas escolares de prevención del consumo de tabaco, alcohol y cannabis: ¿Qué nos dicen los meta-análisis? Revista Española de Salud Pública, 76, 175-187.
Fundación de Ayuda contra la Drogadicción (FAD) (2001). Prevenir para vivir. Madrid: FAD.
Halperin, S.H., Bass, J.L., Mehta, K.A. y Betts, K.D. (1983). Unintentional injuries among adolescents and young adults. A review and analysis. Journal of Adolescent Health Care, 4, 275-281.
Heaven, P.C.L. (1996). Adolescent health: The role of individual
differences. London: Routledge.
Hibell, B., Andersson, B., Ahlström, S., Balakireva, O., Bjarnasson, T., Kokkevi, A., et al. (2000). The 1999 ESPAD report: Alcohol and other drug use among students in 30 European countries. The Swedish Council for Information on Alcohol and Other Drugs (CAN). The Pompidou Group at the Council of Europe.
Hublet, A. y Godeau, E. (2005). HBSC Research Protocol for 2005/06 Survey. Section 2, Scientific rationales for focus areas: Tobacco use.
Maciá Antón, D. (2005). Las drogas, conocer y educar para prevenir. Madrid: Pirámide.
Moreno, C., Muñoz-Tinoco, V., Pérez, P., Sánchez-Queija, I., Granado, M.C., Ramos, P., et al. (2008). Desarrollo adolescente y salud.
Resultados del Estudio HBSC-2006 con chicos y chicas españoles
de 11 a 17 años. Madrid: Ministerio de Sanidad y Consumo.
(Edición electrónica: http://www.msc.es/profesionales/
saludPublica/prevPromocion/promocion/saludJovenes/
estudioHBSC/nacional_hbsc.htm).
Moreno, C., Ramos, P., Rivera, F., Muñoz-Tinoco, V., Sánchez-Queija, I., Granado, M.C., et al. (en prensa). Desarrollo adolescente y salud en España. Resumen del estudio Health Behaviour in Schoolaged Children (HBSC – 2006). Madrid: Ministerio de Sanidad y Consumo.
Moreno, C., Rivera, F., Ramos, P., Jiménez-Iglesias, A., Muñoz-Tinoco, V., Sánchez-Queija, I., et al. (2008). Estudio Health Behaviour in School-aged Children (HBSC): Análisis comparativo de los resultados obtenidos en 2002 y 2006 en España. Madrid:
Ministerio de Sanidad y Consumo. (Edición electrónica: http://
www.msc.es/profesionales/saludPublica/prevPromocion/
promocion/saludJovenes/comparativo2002_2006.htm).
Oliva, A., Parra, A. y Sanchez-Queija, I. (2008). Consumo de sustancias durante la adolescencia: trayectorias evolutivas y consecuencias para el ajuste psicológico. International Journal of Clinical and Health Psychology, 8, 153-169.
Pastor, Y., Balaguer, I. y García Merita, M.L. (1999). Estilos de vida y salud. Valencia: Albatros.
Ramos, P., Oliva, A., Moreno, C., Lorence, B., Jiménez-Iglesias, A., Jiménez, L., et al. (en prensa). Los programas escolares para la prevención del consumo de sustancias. Análisis de las claves que determinan su eficacia. Sevilla: Consejería para la Igualdad y el Bienestar Social.
Salvador Llivina, T., Suelves Joanxich, J.M. y Puigdollers Muns, E. (2008). Guía para las administraciones educativas y sanitarias. Criterios de calidad para el desarrollo de proyectos y actuaciones de promoción y educación para la salud en el sistema educativo. Madrid: Educación, Política Social y Deporte (Centro de Innovación y Documentación Educativa, CIDE) y Ministerio de Sanidad y Consumo.
Schmid, H., Fotiou, A., Godeau, E., Simons-Morton, B. y Hublet, A. (2005). HBSC Research Protocol for 2005/06 Survey. Section 2, Scientific rationales for focus areas: Alcohol use.
Shedler, J. y Block, J. (1990). Adolescent drug use and psychological health: A longitudinal inquiry. American Psychologist, 45, 612-630.
Sinha, P.D. (1993). Developing positive health lifestyle in
schoolchildren. Project lifestyle. Jamaica: Caribbean food
and nutrition institute–Regional Office of the World Health
Organization.
ter Bogt. T. y Nic Gabhainn, S. (2005). HBSC Research Protocol for 2005/06 Survey. Section 2, Scientific rationales for focus areas: Illicit drug use.
White, D. y Pitts, M. (1998). Educating young people about drugs: A systematic review. Addiction, 93, 1475-1487.
Zavela, K.J. (2002). Developing effective school-based drug abuse prevention programs. American Journal Health Behavior, 26, 252-265.


