Drug-taking in films made by Pedro Almodóvar

Authors

  • Xavier Sánchez-Carbonell Facultat de Psicologia i Ciències de l’Educació Blanquerna. Universitat Ramon Llull. Barcelona. España. Enviar correspondencia: Dr. Xavier Sánchez-Carbonell. Facultat de Psicologia i Ciències de l’Educació Blanquerna. Universitat Ramon Llull. C/ Císter, 34. 08022 Barcelona, España. Teléfono 93 253 30 00.
  • P. Colomera Facultat de Psicologia i Ciències de l’Educació Blanquerna. Universitat Ramon Llull. Barcelona. España.

DOI:

https://doi.org/10.20882/adicciones.444

Keywords:

Almodóvar, cinema, drugs attitude, social representation, gender difference

Abstract

Aims: To analyse the legal and illegal drug taking in films directed by Pedro Almodóvar. The objective is to ascertain how the cinema contributes to creating an image of drugs. Method: To study drug types, gender differences, drugtaking types, administration ways, prototype characters, consumption’s context and director’s attitude in front of drugs. Using structured observational techniques designed specifically. Findings and Conclusions: The presence of drugs is to be observed in thirteen films by Pedro Almodóvar. 150 minutes were devoted to legal drugs and 30 to the illegal ones. Women consume more drugs that men, there is no single pattern of a user and the only drugs that generate dependency are alcohol, tobacco and heroin. Although Almodóvar is always permissive about the consumption of cocaine and alcohol, the image of heroin changes at the end. To summarise, drug use and addiction is not a central subject for Almodóvar but a resource to characterise people and contexts. Finally, the risk that films increase their revenue through the hidden publicity given to brands of alcohol and tobacco should not be underestimated.

References

Cabrera, M. (2001). El consum de drogues il·legals en les

pel·lícules de Pedro Almodovar. Barcelona: Universitat Ramon Llull, proyecto de licenciatura (manuscrito no publicado).

Carnall, D. (1998). Smoking on celluloid. British Medical

Journal, 316, 712.

Christenson, P. G., Kelly, M. y Roberts, D.F. (2000). Substance

use in popular prime-time television. The National.Clearinghouse for Alcohol and Drug Information. Disponible en la dirección de Internet: http://www.health.org/govstudy/tvmediastudy.

Costa Badia, P. y Pérez Tornero, J. Mª. (1989). Droga, televisión

y sociedad. Comunidad y Drogas. Monografía nº 8. Madrid: Ministerio de Sanidad y Consumo.

Everett, S.A., Schnutz, R.L. y Tribble, J.L. (1998). Tobbaco

and alcohol use in top-grossing American films. Journal

Community Health, 23, 317-324.

Gallero, J. M. (1991). Solo se vive una vez. Esplendor y ruina

de la movida madrileña. Madrid: Ediciones Ardora.

García, M. (1999). El consumo de drogas en la cinematografía

española de 1997. Barcelona: Universitat Ramon Llull, proyecto de licenciatura (manuscrito no publicado).

García de León, Mª. A. y Maldonado, T. (1989). Pedro Almodóvar, la otra España cañí. Ciudad Real: Diputación Provincial de Ciudad Real.

Goldstein, A.O., Sobel, R.A. y Newman, G.R. (1999). Tobbaco

and alcohol use in G-rated children’s animated films. Journal of American Medical Association, 281, 1131-1136.

González, R. y Donaire, I. (1986). El cine como reflejo de

actitudes ante el alcohol. Revista del Hospital Psiquiátrico

de La Habana, 27, 377-383.

González, R. y Cisneros, A. (1988). Patrones de consumo

etílico en el cine: estudio de una muestra de filmes cubanos y de otros países latinoamericanos. Revista del Hospital Psiquiátrico de La Habana, 29, 41-45.

Grant, M. (1979). The alcoholic as hero. En J. Cook y M.

Lewington (Eds.), Images of alcoholism (pp. 30-36). London: British Film Institute.

Harvin, J. y Otto, S. (1979). Women, alcohol and the screen.

En J. Cook y M. Lewington (Eds.), Images of alcoholism (pp. 37-50). London: British Film Institute.

Hazán, A. R., Lipton, H. L. y Glantz, S.A. (1994). Popular

films do not reflect current tobacco use. American Journal of Public Health, 84, 998-1000.

Holguín, A. (1994). Pedro Almodóvar. Madrid: Cátedra.

Jovè, M. (2000). Anàlisi del consum de substàncies addictives

en el cinema de Vicente Aranda (1964-1999). Barcelona: Universitat Ramon Llull, proyecto de licenciatura (manuscrito

no publicado).

Lewington, M. (1979). An overview. En J. Cook y M. Lewington (Eds.), Images of alcoholism (pp. 22-29). London: British Film Institute.

López, S. (1999). L’alcohol a les pel·lícules de l’oest: època

a 1960. Barcelona: Universitat Ramon Llull, proyecto de licenciatura (manuscrito no publicado).

McIntosh, W.D., Bazzini, D.G., Smith, S.M. y Wayne, J.M. (1998). Who smokes in Hollywood? Characteristics of smokers in populars films from 1940 to 1989. Addictive Behaviors, 23, 395-398.

Roberts, D.F., Henriksen, L., Christenson, P.G. y Kelly, M.

(1999). Substance use in popular movies and music. Disponible en la dirección de internet: http://www. health.org/govstudy/mediastudy/default.aspx.

Rodríguez, E. (2000). Cine y drogas. Adicciones, 12, 48.

Sánchez Carbonell, X. (1999). Drogas y cine: una relación de

ficción. Centro de Documentación de Drogodependencias (boletín), 57, 1.

Sargent, J.D., Tickle, J.J., Beach, M.L., Dalton, M.A., Ahrens,

M. B. y Heatherton, T. F. (2001). Brand appearences in contemporary cinema films and contribution to global marketing of cigarrettes. The Lancet, 357 (29-32).

Stockwell, T. F. y Glantz, S. A. (1997). Tobacco use is increasing

in popular films. Tobacco Control, 6, 282-284.

Stockwell, T. F. (1998). Smoking in the movies remained high

in 1997 [carta al editor]. Tobacco Control, 7, 441.

Strauss, F. (2001). Conversaciones con Pedro Almodóvar.

Madrid: Ediciones Akal.

Uris, P. (1995). Alucinema: las drogas en el cine. Barcelona:

Royal Books.

Vidal, L. (1999). Anàlisi de la presència de substàncies addictives a les pel·lícules guanyadores del premi Goya com a

millor pel·lícula (1994-1997). Barcelona: Universitat Ramon

Llull, proyecto de licenciatura (manuscrito no publicado).

Published

2003-01-15

Issue

Section

Originals