Creation of the TXP parenting questionnaire and study of its psychometric properties

Authors

  • Ana Benito Hospital General Valencia. Universidad CEU-Cardenal Herrera.
  • Gema Calvo Universidad CEU-Cardenal Herrera.
  • Matías Real-López Consorcio Hospitalario Provincial, Castellón. Universidad Jaume I.
  • María José Gallego Consorcio Hospitalario Provincial, Castellón. Universidad Jaume I.
  • Sonia Francés Universidad CEU-Cardenal Herrera.
  • Ángel Turbi Universidad Católica San Vicente Mártir.
  • Gonzalo Haro Consorcio Hospitalario Provincial, Castellón. Universidad CEU-Cardenal Herrera.

DOI:

https://doi.org/10.20882/adicciones.983

Keywords:

Parenting, Conduct disorders, Substance related disorders, Affection-communication, Control-structure, Prosocial values

Abstract

Parenting is linked to conduct disorders (CD) and substance related disorders (SRD) in adolescents, but with differences according to cultural context. A questionnaire with two versions (parenting questionnaire TXP-A for adolescents and TXP-C  for primary caregivers) was designed using the Delphi method to evaluate parenting practices related to CD and SRD in a Spanish population. It was validated in a community sample of 631 adolescents aged between 14 and 16 and their caregivers. Results suggest a 29-item TXP-A questionnaire with bifactorial structure: affection-communication and control-structure, with high internal (Cronbach’s alpha=0.89) and test-retest (intraclass correlation coefficient=0.94) reliabilities. Both factors are related to SRD (r=0.273, p<0.001) and with most of the psychopathological dimensions studied. The total score and affection-communication are related to dissocial disorder (t=3.259, p=0.001) and its severity (r=-0,119; p=0.003). Inter-observer reliability between adolescents and caregivers is low, in part because the 16-item TXP-C has a different bifactorial structure: affection-communication and prosocial values. TXP-C’s internal (Cronbach’s alpha=0.87) and test-retest (intraclass correlation coefficient=0.94) reliabilities are high. The total score and affection-communication were related to dissocial disorder (t=2.586; p=0.010) but TXP-C did not discriminate according to SRD. In conclusion, the TXP-A questionnaire for adolescents seems to be a reliable, valid and unbiased instrument that evaluates the perception of parenting practices, relating higher affection-communication and control-structure to less psychopathology and alcohol and drug use. TXP-C also seems to be reliable and unbiased, but shows less evidence of validity regarding substance use and psychopathology. 

Author Biographies

Ana Benito, Hospital General Valencia. Universidad CEU-Cardenal Herrera.

Unidad Salud Mental Torrente, Hospital General Valencia. Grupo Investigación TXP, Departamento de Medicina, Universidad CEU-Cardenal Herrera, Castellón.

Gema Calvo, Universidad CEU-Cardenal Herrera.

Grupo Investigación TXP, Departamento de Medicina, Universidad CEU-Cardenal Herrera, Castellón.

Matías Real-López, Consorcio Hospitalario Provincial, Castellón. Universidad Jaume I.

Servicio de Psiquiatría, Consorcio Hospitalario Provincial, Castellón. Facultad de Ciencias de la Salud, Universidad Jaume I, Castellón.

María José Gallego, Consorcio Hospitalario Provincial, Castellón. Universidad Jaume I.

Servicio de Salud Mental, Consorcio Hospitalario Provincial, Castellón. Facultad de Ciencias de la Salud, Universidad Jaume I, Castellón.

Sonia Francés, Universidad CEU-Cardenal Herrera.

Grupo Investigación TXP, Departamento de Medicina, Universidad CEU-Cardenal Herrera, Castellón.

Ángel Turbi, Universidad Católica San Vicente Mártir.

Facultad de Psicología, Universidad Católica San Vicente Mártir, Valencia.

Gonzalo Haro, Consorcio Hospitalario Provincial, Castellón. Universidad CEU-Cardenal Herrera.

Servicio de Salud Mental, Consorcio Hospitalario Provincial, Castellón. Grupo Investigación TXP, Departamento de Medicina, Universidad CEU-Cardenal Herrera, Castellón.

References

Abad, F. J., Olea, J., Ponsoda, V. y García, C. (2011). Medición en ciencias sociales y de la salud. Madrid: Síntesis.

Abasi, I. y Mohammadkhani, P. (2016). Family Risk Factors Among Women With Addiction-Related Problems: An Integrative Review. International Journal of High Risk Behaviors and Addiction, 5, e27071. doi:10.5812/ijhrba.27071.

American Psychiatric Association (2002). DSM-IV-TR. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. Texto revisado. Barcelona: Masson.

American Psychiatric Association (2014). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales, 5ª edición (DSM-5). Arlington, VA: American Psychiatric Association.

Araujo, M., Golpe, S., Braña, T., Varela, J. y Rial, A. (2018). Validación psicométrica del POSIT para el cribado del consumo de riesgo de alcohol y otras drogas entre adolescentes, Adicciones. 30, 130-139.doi:10.20882/adicciones.0.0.

Arrindel, W. A., Akkerman, A., Bagés, N., Feldman, L., Caballo, V., Oei, T. P. S.,…, Zaldívar, F. (2005). The short EMBU in Australia, Spain and Venezuela: factor invariance and associattions with sex roles, self-esteem and Eysenckian personality dimensions. European Journal of Psychological Assessment, 21, 56-66.

Baumrind, D. (1991). The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. Journal of Early Adolescence, 11, 56-95.

Beltrán, A. (2013). El tiempo de la familia es un recurso escaso:¿cómo afecta su distribución en el desempeño escolar? Apuntes Centro de Investigación de la Universidad del Pacífico, 72, 117-156.

Bersabé, R., Fuentes, M. J. y Motrico, E. (2001). Análisis psicométrico de dos escalas para evaluar estilos educativos parentales. Psicothema, 13, 678-684. 

Bravo, M. L. y Arrieta, J. J. (2005). El método Delphi. Su implementación en una estrategia didáctica para la enseñanza de las demostraciones geométricas. Revista Iberoamericana de Educación, 35.

Buri, J. R. (1991). Parental Authority Questionnaire. Journal of Personality Assessment, 57, 110-119.

Cabanillas-Rojas, W. (2012). Factores de riesgo/protección y los programas preventivos de drogodependencias en el Perú. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 29, 104-111. doi:10.17843/rpmesp.2012.291.316.

Castañeda, A., Garrido-Fernández, M. y Lanzarote, M. D. (2012). Menores con conducta de maltrato hacia los progenitores: un estudio de personalidad y estilos de socialización. Revista de Psicología Social, 27, 157-167. doi:10.1174/021347412800337933.

Cattell, M. D. y Cattell R. B. (1981). HSPQ Cuestionario de Personalidad para Adolescentes. Madrid: TEA Ediciones.

Cattell, R. B. y Cattell, H. E. P. (1995). Personality structure and the new fifth edition of the 16PF. Educational and Psychological Measurement, 6, 926-937.

Diamantopoulos, A. y Siguaw, J. A. (2000). Introducing Lisrel: A Guide for the Uninitiated. London: SAGE Publications.

Escribano, S., Aniorte, J. y Orgilés, M. (2013). Factor structure and psychometric properties of the Spanish version of the Alabama Parenting Questionnaire (APQ) for children. Psicothema, 25, 324-329. doi:10.7334/psicothema2012.315.

Fernández, M. P. (2009). Los estilos educativos de padres y madres. Innovación y experiencias educativas, 16, 1-9.

Forns, M., Amador, J. A., Abad, J. y Martorell, B. (1998). El cuestionario de análisis clínico (CAQ): fiabilidad y valor discriminante en una muestra clínica. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 3, 27-38.

Fuentes, M. C., García, F., García, E. y Alarcón, A. (2015). Los estilos parentales de socialización y el ajuste psicológico. Un estudio con adolescentes españoles. Revista Psicodidáctica, 20, 117-138. doi:10.1387/RevPsicodidact.10876.

García, F. y Gracia, E. (2010). ¿Qué estilo de socialización parental es el idóneo en España? Un estudio con niños y adolescentes de 10 a 14 años. Infancia y aprendizaje, 33, 365-384. 

Gómez, J., De Paz, R., Tejerina, M. C., Pérez, M. D. y Luna, A. (2007). Aplicación de los tests 16 PF y CAQ a una escala de valoración del daño psicológico. Revista Portuguesa do Dano Corporal, 17, 51-78. doi:10.14195/1647-8630_17_4.

González, M. y Landero, R. (2012). Diferencias en la percepción de estilos parentales entre jóvenes y adultos de las mismas familias. Summa Psicológica UST, 9, 53-64.

Hair, F., Anderson, R. E, Tatham, R. L. y Black, W. C. (1998). Multivariate data analysis with readings. New Jersey: Prentice Hall, 5th edition.

Holmes, S., Slaughter, J. y Kashani, J. (2001). Risk factors in childhood that lead to the development of conduct disorder and antisocial personality. Child Psychiatry and Human Development, 31, 183-193.

IBM Corp. Released. (2011). IBM SPSS Statistics for Windows, Version 20.0. Armonk, NY: IBM Corp.

Iglesias, B. y Romero, E. (2009). Estilos parentales percibidos, psicopatología y personalidad en la adolescencia. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 14, 63-77.

Instituto Nacional de Estadística (2016). Encuesta continua de hogares. Año 2015. Recuperado de http://www.ine.es/prensa/np965.pdf. 

Kerr, M., Stattin, H. y Özdemir, M. (2012). Perceived Parenting Style and Adolescent Adjustment: Revisiting Directions of Effects and the Role of Parental Knowledge. Developmental Psychology, 48, 1540-1553.

Krug, S. (1994). CAQ. Cuestionario de análisis clínico. Madrid: TEA ediciones.

Lidner, M. (2013). Associations between parenting style, physical discipline, and adjustment in adolescents’ reports. Psychological Reports: Disability and Trauma, 112, 933-975. doi:10.2466/15.10.49.PR0.112.3.933-975.

Llorca, A., Mesurado, B. y Samper, P. (2014). El rol mediador de la empatía, la conducta prosocial y la conducta agresiva en la depresión y la ansiedad. Ansiedad y Estrés, 20, 245-256.

Loke, A. Y. y Mak, Y. (2013). Family process and peer influences on substance use by adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 10, 3868-3885. doi:10.3390/ijerph10093868.

Lomanowska, A. M., Boivin, M., Hertzman, C. y Fleming, A. S. (2017). Parenting begets parenting: A neurobiological perspective on early adversity and the transmission of parenting styles across generations. Neuroscience, 342, 120-139. doi:10.1016/j.neuroscience.2015.09.029.

Lorenzo-Seva, U. y Ferrando, P. J. (2006). FACTOR: A computer program to fit the exploratory factor analysis model. Behavioral Research Methods, Instruments and Computers, 38, 88-91.

Maccoby, E. y Martin, J. (1983). Socialization in the context of the family: parent-child interaction. En: E.M., Hetherington (Ed.), Handbook of child psychology: socialization, personality, and social development (pp. 1-102). Nueva York: Wiley.

Martínez, I., Fuentes, M. C., García, F. y Madrid, I. (2013). El estilo de socialización familiar como factor de prevención o de riesgo para el consumo de sustancias y otros problemas de conducta en adolescentes españoles. Adicciones, 25, 235-242. doi:10.20882/adicciones.51.

Martínez, J. F., Díaz, A., Salazar, A. A. y Duron, M. (2014). Study of parental models: building an instrument for their exploration. Revista da Escola de Enfermagem – USP, 48, 594-601. doi:10.1590/S0080-623420140000400004.

Mâsse, L. C. y Watts, A. W. (2013). Stimulating innovations in the measurement of parenting constructs. Childhood Obesity, 9, 5-13. doi:10.1089/chi.2013.0041.

Meyer, J. P. (2014). Applied measurement with jMetrick. New York: Routledge Taylor & Francis.

Mezquita, L., Moya, J., Edo, S., Maestre, E., Viñas, M., Ortet, G. y Ibáñez, M. I. (2006). Personalidad y estilos educativos parentales como predictores del consumo de alcohol en adolescentes. Forum de Reserca, 12. Recuperado de http://hdl.handle.net/10234/78550.

Molinuevo, B., Pardo, Y. y Torrubia, R. (2011). Psychometric Analysis of the Catalan Version of the Alabama Parenting Questionnaire (APQ) in a Community Sample. The Spanish Journal of Psychology, 14, 944-955.

Moos, R. H., Moos, B. S. y Trickett, E. J. (1984). Escalas de Clima Social. Madrid: TEA.

Musitu, G., y García, J. F. (2001). ESPA29. Escala de socialización parental en la adolescencia. Madrid: TEA Ediciones.

National Institute on Drug Abuse (1991). The adolescent assessment/referral system. Rockville: NIDA.

Oliva, A. (2006). Relaciones familiares y desarrollo adolescente. Anuario de Psicología, 37, 209-223.

Oliva, A., Parra, A., Sánchez-Quija, I. y López, F. (2007). Estilos educativos materno y paterno: evaluación y relación con el ajuste del adolescente. Anales de Psicología, 23, 49-56.

Olson, D. H., Portner, J. y Lavee, Y. (1985). Manual de la Escala de Cohesión y Adaptabilidad Familiar (FACES III Manual). Minneapolis: Life Innovation.

Olson, D. H., Rusell C. S. y Sprenke, D. H. (1988). Circumplex model: systematic assessment and treatment of families. New York: The Haworth Press.

Oudhof, H., Rodríguez, B. y Robles, E. (2012). La percepción de la crianza en padres, madres e hijos adolescentes pertenecientes al mismo núcleo familiar. Liberabit, 18, 75-82.

Pardini, D. A., Raine, A, Erickson, K. y Loeber, R. (2014). Lower Amygdala Volume in Men is Associated with Childhood Aggression, Early Psychopathic Traits and Future Violence. Biological Psychiatry, 75, 73-80. doi:10.1016/j.biopsych.2013.04.003.

Pérez, P. M. (2012). La socialización parental en padres españoles con hijos de 6 a 14 años. Psicothema, 24, 371-376.

Power, T. G. (2013). Parenting Dimensions and Styles: A Brief History and Recommendations for Future Research. Childhood Obesity, 9, S14-S21. doi:10.1089/chi.2013.0034.

Power, T. G., Sleddens, E. F. C., Berge, J., Connell, L., Govig, B., Hennessy, E.,…, St. George, S. M. (2013). Contemporary Research on Parenting: Conceptual, Methodological, and Translational Issues. Childhood Obesity, 9, S87-S94. doi:10.1089/chi.2013.0038.

Ramírez, M. A. (2005). Padres y desarrollo de los hijos: prácticas de crianza. Estudios Pedagógicos XXXI, 2, 167-177. doi:10.4067/S0718-07052005000200011.

Rebholz, C. E., Chinapaw, M. J. M., van Stralen, M. M., Bere, E., Bringolf, B., De Bourdeaudhuij, I.,…, te Velde, S. J. (2014). Agreement between parent and child report on parental practices regarding dietary, physical activity and sedentary behaviours: the ENERGY cross-sectional survey. BMC Public Health, 14, 918. doi:10.1186/1471-2458-14-918.

Rees, R. y Valenzuela, A. (2003). Características individuales y de la estructura familiar de un grupo de adolescentes abusadores de alcohol y/o marihuana. Revista Chilena Neuro-Psiquiatría, 41, 173-185. doi:10.4067/S0717-92272003000300002.

Reidler, E. B. y Swenson, L. P. (2012). Discrepancies Between Youth and Mothers’ Perceptions of Their Mother–Child Relationship Quality and Self-Disclosure: Implications for Youth- and Mother-Reported Youth Adjustment. Journal of Youth and Adolescence, 41, 1151-1167. doi:10.1007/s10964-012-9773-8.

Rodríguez, A. y Torrente, G. (2003). Interacción familiar y conducta antisocial. Boletín de Psicología, 78, 7-19.

Romero, E., Rodríguez, C., Villar, P. y Gómez-Fraguela, A. (2017). Intervención sobre problemas de conducta tempranos como prevención indicada del consumo de drogas: siete años de seguimiento. Adicciones, 29, 150-162. doi:10.20882/adicciones.722.

Rosa-Alcázar, A. I., Parada-Navas, J. L. y Rosa-Alcázar, A. (2014). Síntomas psicopatológicos en adolescentes españoles: relación con los estilos parentales percibidos y la autoestima. Anales de Psicología, 30, 133-142. doi:10.6018/analesps.30.1.165371. 

Ryan, S. M., Jorm, A. F. y Lubman, D. I. (2010). Parenting factors associated with reduced adolescent alcohol use: a systematic review of longitudinal studies. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 44, 774-783. doi:10.1080/00048674.2010.501759.

Salamone, J. D. y Correa, M. (2012). The Mysterious Motivational Functions of Mesolimbic Dopamine. Neuron, 76, 470-485. doi:10.1016/j.neuron.2012.10.021.

Sansinenea, P. y Sansinenea, E. (2004). Autoestima y desaprobación parental. Psiquis, 25, 167-175.

Schaefer, E. (1965). Child’s Reports of Parental Behavior: An Inventory. Child Development, 36, 413-424.

Shelton, K. K., Frick, P. J. y Wootten, J. (1996). Assessment of parenting practices in families of elementary school-age children. Journal of Clinical Child Psychology, 25, 317–329.

Slesnick, N., Feng, X., Brakenhoff, B. y Brigham, G. S. (2014). Parenting under the influence: the effects of opioids, alcohol and cocaine on mother-child interaction. Addictive Behaviors, 39, 897-900. doi:10.1016/j.addbeh.2014.02.003.

Tornay, L., Michaud, P. A., Gmel, G., Wilson, M. L., Berchtold, A. y Surís, J. C. (2013). Parental monitoring: a way to decrease substance use among Swiss adolescents? European Journal of Pediatrics, 172, 1229–1234. doi:10.1007/s00431-013-2029-0.

Trinkner, R., Cohn, E. S., Rebellon, C. J. y Van Gundy, K. (2012). Don’t trust anyone over 30: Parental legitimacy as a mediator between parenting style and changes in delinquent behavior over time. Journal of Adolescence, 35, 119–132. doi:10.1016/j.adolescence.2011.05.003.

Trudeau, L., Mason, W. A., Randall, G. K., Spoth, R. y Ralston, E. (2012). Effects of Parenting and Deviant Peers on Early to Mid-Adolescent Conduct Problems. Journal Abnormal Children Psychology, 40, 1249–1264. doi:10.1007/s10802-012-9648-1.

Visser, L., de Winter, A. F., Vollebergh, W. A. M., Verhulst, F. C. y Reijneveld, S. A. (2013). The Impact of Parenting Styles on Adolescent Alcohol Use: The TRAILS Study. European Addiction Research, 19, 165–172. doi:10.1159/000342558.

Waller, R., Gardner, F. y Hyde, L. W. (2013). What are the associations between parenting, callous-unemotional traits, and antisocial behavior in youth? A systematic review of evidence. Clinical Psychology Review, 33, 593-608. doi:10.1016/j.cpr.2013.03.001.

Winsler, A., Madigan, A. L. y Aquilino, S. A. (2005). Correspondence between maternal and paternal parenting styles in early childhood. Early Childhood Research Quarterly, 20, 1–12. doi:10.1016/j.ecresq.2005.01.007.

Wright, B. D., Linacre, J. M., Gustafson, J. E. y Martin-Löf, P. (1994). Reasonable mean-square fit values. Rasch Measurement Transactions, 8, 370.

Published

2018-01-15

Issue

Section

Originals